5 maj 2014

Pravčická brána - serce Czeskiej Szwajcarii.

Pravčická brána to symbol Czeskiej Szwajcarii, który od dawna spędzał mi sen z powiek. Mój pierwszy wyjazd w te rejony nieco ponad rok temu, przypadł akurat na sezon zimowy, więc warunki nie sprzyjały wędrówkom po lasach i skałach. W czasie tegorocznej majówki postanowiłam odrobić straty w zwiedzaniu, jednak niewiele brakowało, abym podzieliła swój zeszłoroczny los. Pogoda bliższa była styczniowej, niż majowej i raz na zawsze nauczyła mnie, że czapka i rękawiczki to wyposażenie, które warto mieć przy sobie o każdej porze roku. Dlatego możecie być pewni, że jeżeli w lipcu spotkacie kogoś z czapką uszatką pod pachą to na pewno będę ja.

Na szczęście tym razem, po wieczorach zwątpienia i rozpaczy skutecznie rozpędzanych czeskim wytrawnym winem, pradawni bogowie okazali łaskę i zatrzymali deszcz, a ja nie omieszkałam zrealizować planu podążenia w stronę skalnej potęgi. Dzięki temu mam możliwość osobiście zaprezentować Wam, o co tyle hałasu.

Pravčická brána to największa w Europie naturalna skalna brama, o spektakularnych wymiarach 26x16 metrów, leżąca w środku Czeskiej Szwajcarii, w pobliżu miejscowości Hřensko. Przylega do niej klimatyczny zielono - czerwony pałacyk o romantycznej konstrukcji,  zwany "Sokoli hnizdo" (Sokole Gniazdo) z 1881r. Te dwa elementy wystarczają, aby regularnie przyciągać tabuny turystów, pomimo wymagającego, stromego( choć bez przesady) podejścia. Szczerze mówiąc spodziewałam się, że droga będzie o wiele bardziej wymagająca, być może dlatego realia miło mnie rozczarowały. Mijający mnie staruszkowie mogliby to potwierdzić.

Pravčická brána udostępniana jest do zwiedzania w sezonie
( kwiecień - październik) od 10-18, w pozostałych miesiącach od 10- 16.
Koszt wstępu to:
75KC/ 3euro - dorośli
25KC/1 euro - dzieci, studenci, emeryci ( to by tłumaczyło zmasowany atak starszych ludzi  na  szlaku:)
Pravčická brána - serce Czeskiej Szwajcarii.
Pravčická brána - serce Czeskiej Szwajcarii.Pravčická brána - serce Czeskiej Szwajcarii.Pravčická brána - serce Czeskiej Szwajcarii.Pravčická brána - serce Czeskiej Szwajcarii.Pravčická brána - serce Czeskiej Szwajcarii.Pravčická brána - serce Czeskiej Szwajcarii.
Samochód najlepiej zaparkować w miejscowości Hřensko, a dokładniej na parkingu przed tablicą z nazwą miasta, jadąc od strony Mezni Louka i stamtąd rozpocząć wędrówkę. Płatne parkingi ciągną się wzdłuż całej miejscowości, jednak im głębiej w miasto tym dalej do celu. Należy kierować się czerwonym szlakiem. Droga początkowo (1,5km)  wiedzie główną ulicą, aż na rozdrożu skręca i przechodzi w leśną drogę. Tam wytyczonym szlakiem pniemy się w górę, aż dojdziemy do skalnej bramy. Dojście w jedną stronę zajmuje około 1h, sprawdzone z zegarkiem w ręku.

Koszt parkingu to 30KC/1h lub 120KC/około 20zł całodniowy. Optymalny czas potrzebny na dotarcie, zwiedzanie oraz powrót to 4h, więc najlepiej od razu wybrać opcję całodniową.

Po dotarciu pod bramę zastanawialiśmy się czy wchodzić i płacić za wstęp, skoro jest widoczna i bez opłaty, ale kiedy już się zdecydowaliśmy szybko przekonaliśmy się, jak bardzo było warto.

W pałacyku funkcjonuje restauracja, gdzie można się posilić po trudach wędrówki oraz wypocząć napawając się widokiem Pravčickiej brány, znajdującej się na wyciągnięcie ręki. Działa tam również mała, prowizoryczna galeria z wystawą zdjęć z Czeskiej i Saksońskiej Szwajcarii

Kilka kroków dalej znajduje się informacja turystyczna oraz maleńki kiosk, będący opcją tańszą i mniej angażującą czasowo, oferujący herbatę( 30KC), kawę czy sok.  Warto się zasilić, zanim wyruszy się ścieżką za pałacem do jeszcze jednego stromego podejścia wyłożonego wysokimi schodami, prowadzącego w najwyższe partie skał. Rozpościera się z nich najpiękniejszy widok na bramę i okoliczny krajobraz.

Tam już nie ma miejsca na wątpliwości, czy to atrakcja godna drogi, ceny i zainteresowania. Wg mnie warta wszystkiego. Podobnie musiał twierdzić Hans Christian Andersen, przybywając w to miejsce dwukrotnie. Zatem dzisiaj zaryzykuję stwierdzenie, że teraz kolej na Was:)

1. Rzeczywiscie jest to cos niesamowitego :) Mam nadzieje, ze kiedys los poniesie mnie w tamta strone :))

2. Przepiękne miejsce, niesamowity widok z bramy!

3. pięknie tam i trochę przypomina mi niemiecki Oybin w którym ostatnio byliśmy ;)
    pozdrawiam ciepło ;)

4. przepiękne :) dziękuję za inspirację :)

Michasia
    cantgobacknow.wordpress.com

5. Na mojej liscie obok Błędnych skał i Skalnego miasta wpisuję : Pravčická brána.

6. Mam nadzieję, że wkrótce się tam wybiorę, bo miejsce prezentuje się na zdjęciach obłędnie.

7. Przepiękne miejsce a jeszcze z tą soczystą zielenią to w ogóle czad!

8. Jak tam jest pięknie :) Muszę zgapić od Ciebie i się tam wybrać :)

9. Rewelacja !! Miejsce jak z baśni, dzięki za info, muszę kiedyś odwiedzić to miejsce

10. Piękne zdjęcia! Mieliśmy zahaczyć o to to miejsce dwa lata temu przy okazji wizyty w Karpaczu, ale niestety się nie udało. Uwielbiam takie miejscówki! Na pewno kiedyś tam trafię. No i ta soczysta zieleń!

11. Coś pięknego! Dziękuję za pokazanie tak uroczego miejsca. Warto się powspinać pod górkę.
    Pozdrawiam serdecznie :)

12. Muszę tam pojechać! Świetne miejsce!

13. Świetne miejsce! Bardzo mi się podoba. Super, że dowiedziałam się o nim z Twojego bloga, bo nigdy wcześniej o nim nie słyszałam. Mam nadzieję, że kiedys tam trafię :)

14. Juz o tym miejscu czytalam i widzialam zdjecia! nawet chcialam sie tam wybrac kiedy bylam w Karkonoszach, ale moi towarzysze podrozy nie chcieli...a tam tak pieknie...bede musiala kiedys to zobaczyc!!! pozdrawiam serdecznie

15. Masz rację. To zjawiskowe miejsce. jak zwykle fantastyczna relacja i bardzo piękne zdjęcia. Planuję wycieczkę do tego miejsca.
    Pozdrawiam serdecznie:)

16. Dzięki Tobie dowiedziałem się o tym miejscu. Jeżelo chodzi o koszty wstępu to moim zdaniem nie są wysokie.

17. Bardzo interesujące miejsce i pięknie je zaprezentowałaś.
    Ja niestety w tamtych byłem tylko raz i to dawno temu.
    Od dłuższego czasu chcę się tam wybrać... może już niedługo...
    Pzdr.

18. Jak dla mnie wspaniały pomysł na wakacje, wart rozważenia. Wolę góry na wakacje :-)

19. Niesamowite miejsce, szkoda, że teraz tak mi do niego daleko .

20. Fajne zdjęcia, i ciekawe miejsce :). Pogoda była zaskakująca, ja na wyprawie też żałowałem, że nie miałem przy sobie rękawiczek.

21. robi wrażenie ten domeczek wtopiony w górę!
    ja teraz marzę o Bałkanach :D

22. Przepięknie! Jakimś cudem to wszytko klimatem przypomona mi chińskie Huanglong..:)

23. O żesz Ty, ale cudnie! Muszę tam być! Muszę! I uroczyście przysięgam że będę!

24. tam mnie jeszcze nie było :)

25. Wowww, robi wrazenie! :) ale wytłumacz mi - to miejsce znajduje się w Czechach ale już blisko Szwajcarii, tak? dobrze rozumiem?

1. Nie, to na północy Czech, zaraz przy granicy z Niemcami.

26. Przepiękna wycieczka, dziękuję i pozdrawiam :)

27. Niesamowite miejsce ! Muszę tam kiedyś pojechać

28. Rzeczywiście robi wrażenie :) Może tam kiedyś dotrę!
    Ta mała galeryjka z wystawą zdjęć też wygląda zachęcająco, Pozdrawiam :)

29. Można prosić o polecenie jakiegoś noclegu? To po prostu trzeba zobaczyć :) Dzięki za inspirację!

1. Polecam apartament z mojego poprzedniego wpisu:

Tym razem spaliśmy tutaj, ale poza miejscówką samego noclegu nie polecam. Był jednak tani biorąc pod uwagę, że rezerwowany na ostatnią chwilę i to na weekend majowy.

Warto jednak poszukać hotelu właśnie w Decinie, ceny przystępne, a do Pravcickiej brany rzut beretem.

30. bardzo ciekawe miejsce, na pewno warto będzie je zobaczyć :)

31. Tam mnie jeszcze nie było. Czechy choć niewielkie i niepozorne, również skrywają piękne miejsca warte odwiedzenia.

32. Oj potwierdzam cud natury, piękne. Byłem w tym roku na majówce podczas wyprawy. Polecam to miejsce wszystkim.